Saturday, December 12, 2015

Mag Karel mee naar Amsterdam?

Een kalenderdag en 9 jaar later geboren dan Aag. Mijn 14e verjaardag mag ik samen met jullie vieren,  misschien wel ergens op de hoogvlakte of in de Mekong Delta, of …

Na de havo eerst de pa (pabo) gevolgd, maar door de hoge werkloosheid in de begin jaren 80 geen kans op werk in het onderwijs en voordat ik economie ging studeren heb ik eerst acht jaar in de zwakzinnigenzorg gewerkt als Z-verpleger.  Ik mag een spuit zetten.
Het was mooi werk, niet in het minst omdat ik daar mijn vrouw heb ontmoet, maar het onderwijs bleef echter trekken. 
Eind jaren 80 samen met Andreke, partner,  een half jaar door Afrika getrokken, mogelijk gemaakt door broer Jaap, die als tropenarts in Botswana werkte.  Kennissen van hem waren met een Landcruiser van Zuid-Afrika naar Nederland getrokken en probeerden hier de auto te slijten. Tevergeefs, vanwege de hoge invoerrechten,  maar Jaap zag hier een fraaie kans voor ons liggen, kocht de Jeep en wij mochten hem naar Botswana rijden. Zo zonder Internet, weinig kennis van zaken, een prachtige roadtrip. Misschien maar 2x naar huis gebeld ;). 
De liefde voor Afrika was geboren. Niet voor niets zijn we met Both Sides een aantal keren in Afrika geweest.  En ook niet geheel toevallig met Jaap erbij. In 2007 wilden hij en ik onze grote belangstelling voor dit continent delen met anderen en dat was de start van Both Sides Now. Dat we volgend jaar al aan onze zevende reis beginnen, hadden we toen niet gedacht en was ook niet mogelijk geweest zonder de geweldige inbreng van Aagje en Ineke., die gelijk heel enthousiast inhaakten.
En gelukkig zijn er ook jaarlijks genoeg leerlingen die een deel van hun tijd willen besteden aan zaken in de wereld die niet zo vanzelfsprekend zijn als voor ons en met ons de reis willen aangaan. Bothsidesnow fairlegt niet alleen de grenzen, maar zet er ook graag een stapje overheen.
Tam biêt!

Jaap en ik op de landcruiser. In de auto de zoon van Jaap.

1989

No comments:

Post a Comment